Vecka 34.

Är det bara jag, eller går veckorna SJUKT sakta nu mera? 34 veckor klara iallafall.


Nu väger bebisen minst 2,2 kg och är lång minst 45 cm. Den fortsätter att lägga på sig underhudsfett, som sedan kommer att hjälpa den bibehålla sin kroppstemperatur.

Om du inte redan pratar med bebisen är det bra att börja nu – nästa vecka är hörseln fullt utvecklad. Det gör inget om du pratar bebisspråk – en del forskning pekar mot att nyföda föredrar ljusare röster.

Om du varit rädd att bebisen ska födas för tidigt, kan det vara lugnande att veta att 99 % av bebisar som föds i vecka 35 klarar sig bra och att de flesta inte får några allvarligare problem. Bebisens centrala nervsystem håller fortfarande på att mogna, men lungorna är nästan helt utvecklade nu.

Många kvinnor upplever att det pirrar eller domnar i bäckenet eller höfterna, bland annat när de är ute och går. Detta kan orsakas av att bäckenets ligament luckras upp inför förlossningen.

Mina tankar:
Nu vet ju vi att våran lilla väger drygt 2300 g så det känns ju jättebra. Hur lång hon var fick vi dock inte veta, men jag antar att det är i proportion till vikten. Fin var hon iallafall, trots att man knappt såg något.
Jag tycker bara att jag blir tröttare och tröttare. Krafterna tar liksom slut innan dagen. Ligger helst mest i sängen och vilar. Får ont i kroppen av att röra mig och benen vill inte anstränga sig mer än nödvändigt. Blir spännande när skolan drar igång nästa vecka och man måste sitta upprätt i flera timmar, för att inte tala om att bara ta sig till och från skolan. Och koncentrera sig. Ja, det får gå som det går. Jag gör ett försök iallafall.
När pojkvännen inte är hemma brukar jag förövrigt sjunga för magen. Hon gillar det. Är hon alldeles för livlig så sjunger jag bara lugna låtar så däckar hon. Vill jag däremot få upp henne så sjunger jag någon härlig partylåt. Kul det där!

Min mage:

Kommentarer
Postat av: Anna

Damm? näe de tycker jag inte :P Fast jag har ju socker i :P Så de tar väl ksk bort lite av damm smaken ksk haha :P Jag har lite kvar :P

2010-08-28 @ 13:33:48
Postat av: Andreas

Finfin mage! Bra jobbat :)

2010-08-29 @ 11:05:09
Postat av: shobo

mysig mage hjärtat! <3

2010-08-31 @ 22:53:38
URL: http://shobo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild
RSS 2.0