Vecka 22.

Jaha, då har vi alltså gått hela 22 veckor nu. Detta händer:


Nu väger bebisen nästan ett halvt kilo, cirka 430 gram, är drygt 27 centimeter lång från hjässa till häl och har samma proportioner som en nyfödd bebis, om än lite spinkigare eftersom bebishullet inte utvecklats ännu. Innan detta sker, ser huden lite skrynklig ut, men bebisen lägger på sig lite varje dag nu. Läppar och ögon är formade, men iris (regnbågshinnan) saknar fortfarande pigment. Bukspottkörteln utvecklas stadigt.

Redan nu finns tandanlag i käkarna och det dröjer inte så länge innan bebisen är född och så småningom får sina första tänder.

Hittills har du förmodligen ökat i vikt med mellan 5,5 och 7 kg, men från och med nu kommer du att öka snabbare i vikt – räkna med strax under ett kvarts kilo per vecka. Det är vanligt och helt normalt att få sug efter specifik mat och ökade (men inte blodblandade) flytningar.

Mina tankar:
Ett halvt kilo? Herregud. Ska jag ha ökat mellan 5,5 och 7 kg? Icke sa nicke. Jag ligger fortfarande på stadiga 4,5 kg. Ibland lite mindre faktiskt. Men tösabiten sparkar ju som en besatt så det är nog ingenting att oroa sig för. Hoppas jag.
Annars mår jag bättre och bättre för var dag nu. Börjar få tillbaks lite trötthet men det är ju inget direkt problem när man har sommarlov och SKA sova bort halva dygnen. Ryggen börjar ta lite stryk men så länge man rör på sig så brukar det fungera det också. Man lär sig sina begränsningar ruskigt fort!
Oh, en sak till!! Jag såg en spark. Alltså med blotta ögat. Magen bara hoppade till. Gud så glad jag blev!


Kommentarer
Postat av: Andreas

Så fantastiskt att få se en spark! :D

2010-06-05 @ 19:11:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild
RSS 2.0