Ekonomin som ung förälder.

Eftersom att jag har pluggat sedan jag tog studenten så har jag inte arbetat ihop någon SGI (ersättning som baseras på årsinkomsten), vilket innebär att jag får ut 180 kronor om dagen, vilka jag måste skatta på. Detta innebär att jag får ut drygt 4000 kronor i månaden, exklusive barnbidraget på 1050.
Jag har tur som har en sambo som arbetar heltid och därmed försörjer både mig och Nora. Annars hade vi aldrig någonsin fått det att gå ihop utan Soc.

Att skaffa barn är riktigt dyrt. Detta var något som tog mig totalt på sängen. Jag hade ingen aning. Barnvagnar, bilbarnstolar, kläder, spjälsäng osv är kanondyrt. Blivande föräldrar är den lättaste gruppen människor att lura av pengar. Om en försäljare bara yppar orden "säkerhet" så köper vi vad som helst. Vi köpte visserligen en hel del begagnat, men det slutade ändå i en summa klart över 20.000 kr innan hon ens var född.
Efter födelsen kommer man på tusen saker som man behöver och då går det åt ännu mer pengar, som man egentligen inte har.

Det är en himla tur att en graviditet håller i sig (för det mesta) i över 9 månader. Man har alltså lite tid att både spara ihop en buffert och sprida ut kostnaderna på.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Du blev helt tagen på sängen? Seriöst? Hur dum får man bli, ALLA vet att det kostar att skaffa barn! Kanske därför man ska vänta tills man är ekonomiskt mogen, och kan ge sitt barn precis vad den förtjänar.



Man blir ledsen över hur många idotiska (speciellt unga) mammor det finns i detta land. Fy fan

2010-10-29 @ 07:16:57
Postat av: Julia

Håller med dig till 100% Man visste inte att det skulle bli SÅHÄÄR dyrt med bebis. Har också tur att ha en sambo som försörjer! :)



(Vilken jäkla kommentar du fått såg jag. Irriterande!)

2010-11-02 @ 22:36:59
URL: http://billylife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild
RSS 2.0