Hur det känns att föda barn.

Jag fick frågan "hur känns det att föda?" och helt ärligt så finns det inget bra svar på den frågan. Har man inte upplevt det, då kan man inte relatera till det. Och att förklara smärta i ord är ju omöjligt, oavsett vilken typ av smärta det handlar om. MEN, vi kan göra ett försök.

Tänk dig den värsta tänkbara smärtan du upplevt, gångra den med 1000 och lägg till både brutal mensvärk och ryggskott på det. Ungefär där har du kanske en tredje del av den smärtan man upplever när ett huvud tränger genom muttan på dig. Så svider det utav bara fasen också. (iallafall på mig, nu kan jag inte tala för andra här...)
Det sjukaste är att kroppen VILL föda. Den vill trycka ut en bebis på 3,5 kg och hjärnan hänger på. Även om det gör stört ont så vill man inte att det ska ta slut innan bebisen är ute (detta trots att man skriker att man vill dö och att kejsarsnitt kommer bli enda utvägen). Och ännu sjukare är att direkt efteråt känner man att "jaha, det här var väl inget? Vi gör om 'et om ett par år".

Ungefär så känns det. Men, det är ju värt mödan.




Kommentarer
Postat av: Andreas

Hihi, jättebra svar! Den förklaringen fick iaf mig att förstå det liite bättre :)

Och jättefin bild! :)

2010-10-14 @ 08:53:11
Postat av: Anonym

låter ju inte så farligt haha.. varför blev det just namnet Nora? Vilka andra namn funderade ni på? vad heter hon i mellannamn och varför?

2010-10-14 @ 13:31:57
Postat av: Julia

Åh, låter som att jag har något att se fram emot haha ;) Jag är lite nervös för hur återhämtningen av kroppen blir. Hur känner du dig efter dessa dagar? Jag är rädd för att bli helt handikappad, inte kunna gå, och inte kunna sitta. Vill ju kunna fokusera helt på min nykläckta bebis :)

2010-10-14 @ 14:42:12
URL: http://billylife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild
RSS 2.0