Föräldragrupp del 2.

#27.

Då var det dags igen. Andra "utbildningstillfället" för att bli en kompetent förälder. Dagens ämne var Förlossning. Något som jag faktiskt tycker är både svårt och lite halvdumt att sitta i grupp och prata om. Blivande mammor snappar ju upp de hemskaste sakerna de hör och delar mer än gärna med sig av dem (kan tilläggas att jag är precis likadan). Alltså var vi ett gäng blivande föräldrar som satt och, i princip, överöste varandra med hemska historier vi hört eller läst. Mycket givande!
Nejdå, så hemskt var det inte. Jag lärde mig även en hel del. Fick ett litet kompendium om profylax och små tips över vad pappan kan sysselsätta sig med medan jag ligger och i smärtkramper.
Fick även svar på lite frågor som har snurrat i mitt huvud de senaste dagarna. Främst kring igångsättning och att gå över tiden (frågor som kommer upp rätt naturligt när man har en underbar kompis som snart vankat runt 3 veckor sedan BF). Svaret jag fick var följande; Man går 41+6 veckor, därefter får man besöka spec. mödravården. Väl där blir bebisen undersökt för att se så att denne mår bra därinne. Ser allt bra ut kan man gå fram till v.43. Därefter måste man bli igångsatt, oavsett hur bra bebis mår.
Så, Anna...inte långt kvar nu. (tyvärr verkar Örebros sjukhus inte vilja hjälpa till något vidare vid sånna tillfällen...)

Utöver detta pratade vi lite om relationen mellan oss och våra partners. Vad som är viktigt att jobba med för att klara av att hålla ihop. Det var en lista med 7 punkter, om jag inte minns fel. Kan lägga upp dem imorgon.
Vi fick också lära oss att andas ihop. Även om det känns töntigt att sitta där i grupp, mittemot sin partner och andas i kör så kan det säkert hjälpa senare. Om inte annat så kan ju pojkvännen ha lärt sig hur han ska hjälpa mig att andas iallafall.

Sedan var det inte så mycket mer, som jag minns. Kändes skönt att få lite frågor besvarade och höra andras tankar och åsikter!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild
RSS 2.0