Vecka 38.


Är det möjligt att veta om man väntar en pojke eller en flicka, om man inte sett det på ultraljud? En ledtråd är vikten - pojkar tenderar att vara något större än flickor. I vecka 39 väger bebisar mellan 3 kg och 3,2kg, men fortsätter bygga upp det lager underhudsfett som hjälper till att hålla dem varma utanför livmodern.

Bebisens inre organ finns alla på plats, men lungorna tar längst tid att utvecklas färdigt. Även efter födelsen kan det ta några timmar innan andningsrytmen etableras. När bebisen precis är född kommer man att undersöka den och bedöma resultatet enligt Apgar-skalan.

Undrar du vilken ögonfärg ditt barn kommer att ha? De flesta kaukasiska barn föds med mörkblå ögon och den ögonfärg de så småningom kommer att få, vare sig det är bruna, gröna, gråa eller blå ögon, inte visar sig förrän efter flera veckor eller t o m månader. Ditt barns ögonfärg vid förlossningen kommer att förändras i kontakt med ljus. De flesta barn av afrikanskt eller asiatiskt ursprung har mörkgrå eller bruna ögon vid födseln, men den exakta nyansen visar sig inte förrän efter sex månader till ett år.

Mina tankar:
Jag har börjat drömma så himla mycket kring barnet. Nästan varje natt möter jag min unge. Men det är aldrig som jag tror att det ska vara. Inatt fick vi en pojke som inte alls passade i det namn vi bestämt att han ska få, om det blir en han. Hemskt var det. Vi glömde bort honom hela tiden och överallt också. Lämnade barnvagnen under promenader och sånt.
Hjärnan förbereder sig väl lite kanske.

Likaså verkar kroppen förbereda sig lite mer inför förlossningen. Det mesta gör ont just nu. Sitta, ligga, stå, gå. Ibland kommer värkar som man nästan vill skrika av, men de brukar inte komma i någon direkt följd så än är det inte dags.

Min mage:

Bara jag som får en glipa mellan tröjan och byxorna jämt? Oavsett hur jävla lång tröjan är? Helt sjukt.

Kommentarer
Postat av: Anna o William

hehe inte bara du som får det gumman :) fick de oxå, körde med långa linnen typ under så gick de :) Lr typ magbälte, det var riktigt skönt att ha :) Men snart är hon ute ska du se :) O du, det är HELT normalt o drömma ;) Hade såna där drömmar flera gånger om men det är en förberedelse det oxå :)

2010-09-25 @ 22:04:58
URL: http://dreamsbecomereality.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild
RSS 2.0