Vecka 33.


Nu väger bebisen ungefär 2 kg och är cirka 44 cm lång. Nu bör bebisen (åtminstone för dig som är förstföderska) göra sig redo inför födelsen genom att vända sig upp-och-ner, så att huvudet pekar nedåt i bäckenet.

Under de kommande veckorna håller din barnmorska ett öga på bebisens postition – vissa bebisar får för sig att de ska vända sig uppåt igen.

Din bebis kranium är fortfarande lite mjukt, eftersom benen inte riktigt sitter ihop ännu – delvis för att förlossningen ska bli lättare. Människor föder barn med ovanligt stort huvud i förhållande till mammans bäcken och detta möjliggörs av att huvudet kan tryckas ihop lite under förlossningen. Övriga delar av bebisens skelett hårdnar däremot nu och huden håller på att bli mindre röd och skrynklig.

Om du är förstföderska, kanske bebisen vänder sig nedåt denna vecka och placerar huvudet mot livmoderhalsen. (Detta händer i ungefär hälften av alla förstagångsgraviditeter.) Om du är omföderska, är det vanligt att detta inte sker förrän sista veckan innan bebisen föds – och i vissa fall inte förrän förlossningen börjar.

Får du svullna fötter och vrister mot dagens slut? Vätskebindning i kroppen, s k ödem, är ofta värre senare på dagen eller om det är varmt. Märkligt nog kan detta förvärras av vätskebrist. Din kropp – i synnerhet dina njurar – och bebisen behöver mycket vatten. Om dina händer eller ditt ansikte plötsligt sväller upp, är det viktigt att du kontaktar läkare – det kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning.

Mina tankar:
Ja, eftersom att min tös inte vill växa så kan jag ju inte kommentera så mycket av det här. Jag känner att hon inte har vänt sig nedåt iallafall. Huvudet verkar ligga på sidan med ryggen ned mot bäckenet. Som tur är har hon ju ett par veckor på sig innan det är dags, förhoppningsvis. Skulle verkligen inte vilja föda i säte, det kan jag ju säga. Ett huvud att pressa ut känns stort nog, en dubbelvikt hel bebis på en gång känns lite maffigt.
Kroppen gör litet ondare för var dag. Ryggen vill inte vara med och leka längre. Jag bli anfådd av minsta lilla ansträngning. Ja, kort sagt. Det är inte så roligt längre.

Min mage:


Blev lite naket där, men det dör ni nog inte av.
Jag tycker att magen växer, men jag har tydligen fel.

Kommentarer
Postat av: Anna

Men shit micaela! Lillan har ju visst växt! :D Putta på magen^^

2010-08-21 @ 15:08:19
Postat av: Thea

Sådär första tanke var "vecka 33? den där magen?"... Och ber om ursäkt! Jag är själv inne i vecka 33 nu (32+4) och har växt om dig. Men om lillan din inte växer så snabbt så är det ju inte så konstigt att det tar lite längre tid. Men vänta du, snart kanske det säger POFF och du är supertjock över natten! :D hihi.



SV: Ja efter den där dagen oroade jag mig som fan! Det gjorde det inte bättre av att ha läst Saras blogg - hennes förlossning började starta i vecka 25(!!!). Hon låg på sjukhus några dagar och fick sprutor för att bebbens lungor skulle utvecklas snabbare o.s.v. :( Livmodertappen ska ju va 4cm tjock, hennes var 1½cm! Men hon kände typ precis som jag, men hon överdrev för barnmorskan för att få komma in på koll. Vilket var bra, annars hade hon fött för tidigt helt enkelt. =/ Så det är klart man oroar sig mer nu efter det inlägget! Hua.

Du kanske läst hennes blogg? Bloggvärlden verkar vara lika liten som verkliga livet trots allt. :P

2010-08-21 @ 22:14:59
URL: http://banankartong.blogspot.com
Postat av: Jannika

tyckte du såg större ut:S men d e väl bara jag..

2010-08-24 @ 07:52:57
URL: http://jannikassmulor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild
RSS 2.0