Fråga får svar.

Fråga från Anonym:
Var du förlossningsrädd när du var gravid? Hur kändes det att föda? Hur gick det med toalett besöken efteråt? Sprack du, om du gjorde det.. gjorde det ont att bli sydd? Hur känns det därnere efteråt, blir man som vanligt mellan bena efter en förlossning? Så rädd för att allt ska hänga eller nåt o kännas äckligt efter :( vill vara som jag alltid varit mellan bena liksom..

Svar:
Jag var livrädd i början. Jag läste tusen bloggar och förlossningsberättelser, vissa hemska, andra vanliga. Det fick mig nog att komma över lite av rädslan. Jag hade liksom läst om det värsta tänkbara. Jag var väl förberedd.
Det gör såklart svinigt ont att föda, men det är en smärta som man kan kontrollera rätt bra. Öva på att andas in genom munnen och ut genom näsan, det kommer hjälpa dig!
Man vet att den bara kommer pågå ett par timmar och att det kommer resultera i ett barn. Det låter klyschigt men det är sant! Man är ruskigt fokuserad på målet så vägen dit känns relativt kort. Nu tog ju jag all smärtlindring som man kunde få och jag förstår inte varför man inte skulle göra det. Varför plågas i onödan? Epiduralen var gudomlig!
Det som gjorde ondast var precis när huvudet ska ut, det svider som tusan.


Jag sprack lite och fick sys. Man blir sprayad med en typ av bedövningsspray så det känner du inte av alls. Dessutom har du förmodligen bebisen på bröstet när du sys, så du tänker inte på något annat.
Att gå på toaletten efteråt känns jättekonstigt. Man har ingen som helst kontroll över musklerna. Jag fick rådet att ställa mig i duschen och böja lite på benen så skulle det gå lättare, det fungerade för mig. Men det tar ett par dagar innan man helt har kontroll igen. Inte så att man kissar på sig eller så, det är bara svårt att veta hur man ska göra. Ett annat tips jag fick, om man sys, är att ställa sig i duschen efter att man har kissat så man inte har sönder stygnen eller så när man torkar sig.


Det tog rätt lång tid innan mina stygn förvann helt. Under den tiden var det väldigt ömt. Inte så att jag inte kunde sitta men det kändes om man rörde. Det tog väl kanske 6 månader innan det kändes helt som vanligt hos mig. Men jag vet att det oftast går snabbare för andra! Blir man sydd så känns det lite "stumt" där man har haft stygnen bara.


Några andra som vill berätta hur det var för er? Alltid bra med fler erfarenheter!

Kommentarer
Postat av: i

http://svtplay.se/v/2624249/uppdrag_granskning/del_14_av_16__spricka_hela_vagen?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2633768/sb,p103536,1,f,-1



Denna tycker jag alla som ska föda ska vara medveten om. För att ha i sitt förlossningsbrev en tydlig önskan om en barnmorska som kan det som förhindrar att kvinnor spricker hela vägen. Det är inte en självklarhet längre och Sverige har sämst statistik när det gäller att spricka.

2011-12-14 @ 09:50:42
Postat av: Anonym

6 månader innan du kände dig som innan du födde? Shit.. lång tid :/ hur var det med sex då? Tog de 6 månader innan du kunde ha det? Kändes det som vanligt? Inga privata detaljer, bara allmänt :P

2011-12-17 @ 10:42:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild
RSS 2.0