Sömnproblem.

Min tjej har nog någon form av sömnproblem. Som jag skrivit tidigare som vaknar hon samma tid varje natt och är vaken i mellan 2-3 timmar. Det förstör ju inte bara hennes egen sömn utan också min. 

Jag satte mig och sökte lite på Google efter tips på hur man får barn att sova hela nätterna, jag vill helst inte använda sömnmedel. Så får jag detta svaret på en sida:
Var tålmodig, och försök att inte bry dig så mycket om sovmönster nu. Frestas inte att hålla barnet vaket på dagen genom att skära ned på middagssömnen. Det får nämligen inte barnet att sova bättre om nätterna, utan kan snarare ha omvänd effekt och göra barnet gnälligt, övertrött och otröstligt. Just nu är det bättre att försöka ta tillvara de där månskensstunderna när du och ditt barn är de enda som är vakna på mils avstånd.

Skulle det typ få mig att känna att jag kommer klara av att aldrig få sova ordentligt? Att jag borde ta vara på stunderna och njuta av att vara dödstrött på nätterna? Tack, men nej tack. 

Andra tips, någon? Lite mer konkreta tips. Vad gör ni när ungarna vaknar om nätterna?


Kommentarer
Postat av: Julia

Är hon ledsen när hon vaknar? Är hon pigg och vill leka? Dricker hon någon välling på natten? Det enda som fungerade på Joline var att sova i ett annat rum, ignorera henne tills hon insåg hur skönt det var att sova! Och att jag var utanför och hon var trygg. Nu sover hon hela nätterna och piper bara till om hon har bajsat.. Väldigt skönt.. HOPPAS att ni snart får bukt på det där, jag vet att många barn går igenom den där fasen men det sliter ju som tusan på föräldrarna också!

2012-04-14 @ 09:14:09
Postat av: Rebecka

Vad gör du när hon vaknar?

Håller med Julia om att det bästa kanske är att ignorera. Blir hon van vid att komma upp (vet inte hur du gör...) till exempel så blir väl det som en ny "rutin" även om det sker mitt i natten...

2012-04-14 @ 09:49:23
URL: http://denyngstaavfem.blogg.se/
Postat av: Jessica

Vincent började sova hela nätter när han fick eget rum. Enda gången han vaknar nu på nätterna e om han ska ha välling. Ger honom då i sängen. Han somnar om direkt efter. Kan det vara så att hon blir störd av dig på natten?

2012-04-14 @ 11:28:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild
RSS 2.0