Vecka 28.

Den här graviditeten börjar verkligen lida mot sitt slut.



Den här veckan väger bebisen drygt ett kilo och är ca 38 cm lång från topp till tå. Ungefär vid den här tiden kan bebisen öppna ögonen och vrida på huvudet och en stark ljudkälla lyser på utsidan. Den blinkar med ögonen och har ögonfransar

Underhudsfettet bildas och skelettet utvecklas, även om det fortfarande är mjukt och böjligt. Benstommen hårdnar inte ordentligt förrän efter födelsen.

Nu ligger slutspurten framför dig. Den tredje och sista trimestern börjar kring vecka 29 och pågår till vecka 40 (och ibland längre). De flesta kvinnor ökar i vikt med ungefär 5 kg denna period.

Det kan kännas som om du varit gravid i evigheter nu och samtidigt kan man känna oro över förlossningen. Gör en lista över saker du behöver förbereda och sysselsätt dig med den, om du behöver distraktion! Du kan börja titta på namn till bebisen och tänka på livet efter förlossningen.

Mina tankar:
Det här med namn alltså. Vi kan inte bestämma oss. Vi är eniga om de namn vi har, men vi har alldeles för många. De andra jag känner som är på tjocken har liksom bestämt sig, stenhårt. Vi kommer på nya hela tiden och har ingen direkt känsla för vad som kan tänkas gömma sig i mig. Vi vill ha något som sticker ut, fast inte för mycket. Som är svenskt, fast som fungerar utomlands. Som är sött fast även passar på en vuxen människa. Förstår ni problemet?
Nu har jag ju gått in i tredje trimestern och kroppen förbereder sig verkligen inför en förlossning. Sammandragningarna duggar relativt tätt och man blir helt slut av att bara gå en liten promenad. Isch! Förlossningsrädslan sitter i, men jag har ändå bestämt mig för en vaginal förlossning, så vi har pratat lite om hur vi vill ha det. Men mest panik har vi nog för allt vi måste köpa men inte har haft tid/råd att göra.
Huvudsaken är ju iallafall att tösen mår bra och det gör hon. Jag också.

Min mage:


Kommentarer
Postat av: Anna

Hehe ja det är svårt med namn :)

2010-07-19 @ 09:49:40
URL: http://dreamsbecomereality.blogg.se/
Postat av: Jannika

tack för gissningen:D:D haha de e kul å se alla gissningar:P



Förstår att d e jobbigt med namn, vi har flera.. men våran har liksom ALLTID varit en Jillian:P



2010-07-19 @ 11:40:30
URL: http://jannikassmulor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild
RSS 2.0