Vecka 25.

Nu glömde jag ju skriva om v.25 igår. Så kan det gå! Vecka 25 är avklarad och detta är vad som händer:


Bebisen väger nu nästan 660 gram och är ungefär 35 cm lång från hjässa till häl. Den gör andningsrörelser, men har fortfarande ingen luft i lungorna. Undersökningar har visat, att ett 26-veckors foster reagerar på beröring. Om du lyser med en ficklampa på magen kommer bebisen att vända på huvudet, vilket har tolkats som att synnerven har börjat fungera.

När du har tid på BVC kontrolleras ditt blodtryck och du får lämna urinprov. På så vis kan man upptäcka tidiga tecken på havandeskapsförgiftning och diabetes så att behandling kan sättas in om det behövs.

Fingrar, handleder och händer kan kännas domnade eller värka. Det kan bero på att karpaltunneln, liksom så många andra vävnader i kroppen, svällt upp. Det medför att nerver som löper i tunneln kläms, vilket kan orsaka smärta. Handledsstöd kan hjälpa, liksom att ta kosttillskott med vitamin B6. Prata med din barnmorska eller läkare om du har fortsatta besvär.

Mina tankar:
Läste på samma sida som jag tog informationen att man nu kan "leka" med sin bebis genom att buffa tillbaks när den sparkar eller att rulla från sida till sida. Detta ska tydligen vara skitkul för bebisen, så det är ju värt ett försök. Jag ska pröva så får ni höra senare!
Magen börjar sannerligen ta mer form nu och snabbt går det. Just nu är det bara roligt, antar att man har tröttnat på sin mage om bara några månader och istället vill ha sin bebis i famnen. Inte för att jag inte vill det redan...
Jag har inga problem alls med domningar eller värker i leder, peppar peppar. Heller inga tecken på havandeskapsförgiftning eller diabetes. Ibland har man tur!
Däremot börjar jag få mycket sammandragningar, vilka kan göra riktigt ont...

Min mage:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild
RSS 2.0