Vecka 21.



Nu väger fostret cirka 360 gram och är ungefär 27 centimeter långt från hjässa till häl. Ögonbryn och ögonlock är fullt utvecklade och fingertopparna täcks av naglar.

”Små grytor har stora öron”: Nu kan bebisen höra vad du säger eller sjunger. Vissa studier pekar på att att nyfödda barn suger kraftigare om de lyssnar på en saga de hört ofta i livmodern. Om du vill göra din egen ”vetenskapliga” undersökning, kan du välja en bok du tycker om och läsa den högt. Det är klokt att välja något du inte kommer att tröttna på i brådrasket, eftersom det kan råka på att bli en storfavorit som du får läsa många, många kvällar framöver...

Du mår förhoppningsvis ganska bra nu. Generellt är detta den behagligaste fasen av graviditeten. Du har ännu inte blivit så stor att det är jobbigt och de vanligaste biverkningarna av att vänta barn, som illamående, tryck på blåsan och trötthet har förmodligen lagt sig. Njut medan det varar. Den tredje trimestern ligger framför dig och kan föra med sig lättare besvär som kommer av att bära en större bebis i magen.

Mina tankar:
Ojoj, 27 cm? Det är ju jättestort. Om man jämför med första ultraljudet då hon knappt var en centimeter. Det där med att läsa en bok tror jag att jag skippar, jag sjunger för fulla muggar istället. Men det gör jag ju oavsett om jag är gravid eller inte.
Jag mår bra nu, förutom ryggsmärtorna som börjar smyga sig på. Däremot börjar jag oroa mig för förlossningen. Jag vet inte hur jag ska kunna klara av varken kejsarsnitt eller vaginalt. All smärta är dålig smärta. Oavsett om man blir uppskuren i magen eller uppsliten i underlivet. Ska fortsätta spåna runt på internet och försöka hitta svar för vad som är minst smärtsamt.
Vi flyttar på söndag också, vilket innebär att jag har tusen saker att packa. Det jobbiga är bara att jag blir anfådd utav att bara bära en påse med kläder. Så, det tar lite längre tid än vad jag hade förväntat mig. Men flytt ska det bli!

Min mage:


Kommentarer
Postat av: Andreas

För att mäta så lång syns det inte mycket utifrån på dig! Men du har en fin mage! :D

Har du börjat smörja in dig med olja eller annat mjukgörande medel? Det ska visst hjälpa för att göra huden smidigare och mindre benägen att spricka, om du oroar dig för det.

2010-05-28 @ 21:01:38
Postat av: Lauritsmolly

Hi there and nice greetings from Germany. I saw this really good site and thought to sign the guestbook. So keep up the good work - I already added the site to my personal favorites.

2011-04-08 @ 13:31:23
URL: http://lauritsmolly.blog24h.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild
RSS 2.0