Polis, polis potatisgris.

Jag hade inte tänkt att skriva om detta. Vet inte ens om det är lagligt att skriva om polisers tabbar. Men o andra sidan så har vi ju yttrande frihet i sverige så jag väljer att göra det ändå. Om jag får ett samtal av farbror blå så tar jag väl bort inlägget då...

Jag satt för några dagar sedan framför min sambos dator i lugn och ro.
Han hade precis cyklat iväg till jobbet och Nora hade just somnat i vaggan bredvid. Jag hör ytterdörren öppnas och säger någonting i stil med; "Har du glömt något?!" eftersom att jag tror det är Mr.pappa. Till svar får jag ett "Det är polisen, vi har order om husrannsakan i den här lägenheten". What? Vad har vi nu gjort? Eller rättare sagt, vad har sambon gjort?
De springer omkring i lägenheten utan att säga någonting. Kollar alla garderober, balkongen osv. Ber om mitt id-kort för att se så jag inte ljuger om vem jag är. Frågar massa frågor om min sambo. Fortfarande utan att säga vad som har hänt.
Efter en kvart kanske frågar jag varför de är här, vi har ju inte gjort någonting.
Polis: Er lägenhet har blivit utpekad av en källa. Högst upp till höger i detta huset, ett svenskt par. Känner du någon Mohammad?
Jag: Nej, det gör jag inte.
Polis: Så han har aldrig varit i er lägenhet?
Jag: Nej, inte vad jag vet.
Polis: Ehm...okej.... då har vi fått fel uppgifter.

Nehe? Det kunde jag ju inte sätta min högra hand på liksom. En barnfamilj som gömmer kriminella? Jo, det lär ju höra till vanligheterna.
Nu i efterhand är jag förbannad. Då var jag mest bara chockad och rädd.

1. De sprang in utan att plinga på. Jag hade kunnat stå i duschen, haft gäster...vad som helst.
2. De berättar att någon pekar ut min lägenhet och vet att vi är de enda svenskarna i vår uppgång. Vem fan är den personen?
3. Vid husrannsakan känns det väl som att man visar upp ett bevis på att man ska göra just en husrannsakan? Ett papper med underskrift av en åklagare kanske? Nej, ingenting. Man vill ju gärna ha något bevis för att de ska rota omkring i mina personliga tillhörigheter.

Får det gå till såhär?

Kommentarer
Postat av: karolina

Så klart du får skriva om det! De hade ju inte ens något papper att visa för dig. Jag förstår obehaget, fy! Gå till tidningen och skämut dem! Puss på truten=)

2011-04-30 @ 09:25:42
URL: http://kolthoff.blogg.se/
Postat av: Anonym

du kan slänga ut dom direkt om dom inte identifierar sig och kan visa att dom har en husransakan, sen att de är en barnfamilj spelar ingen roll kriminella känner väl såna också ;)

2011-04-30 @ 09:28:12
Postat av: Malin

Nej fy! Det borde det väl verkligen inte få göra.

Kramar!

2011-04-30 @ 10:32:19
Postat av: Julia

Shit, vad obehagligt. Hade det hänt mig hade jag varit traumatiserad för flera år framöver :S

2011-04-30 @ 17:11:00
URL: http://billylife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild
RSS 2.0