10 tips vid barnolyckor.

Föräldrargrupp med temat "Olyckor i hemmet" idag. Fruktansvärt upplyftande föreläsning om kvävning, drunkningsolyckor och brännskador. Är det typ nu jag ska paketera in min dotter i bubbelplast och låsa in henne i vindsförrådet?
Fy vad rädd jag kommer vara från och med nu. Men lite tips fick vi och de delar jag gärna med mig av:

1. De vanligaste sakerna ett barn sätter i halsen är utan tvekan godis och frukt. Varför? Jo, för att barn sitter inte stilla när de äter just detta. De springer omkring och leker och sätter således i halsen. Låt därför barnen alltid sitta stilla när de äter, oavsett vad.

2.Giftinformationscentralen kan man beställa en "karta" med information om olycka produkter i hemmet och där även läsa hur man går till väga om bebisarrna stoppar något av det i munnen. Superbra information!

3. Vid brännskador stoppa alltid kroppsdelen i svalt vatten (inte iskallt men inte heller varmt) under ca 20-30 minuter. Titta på klockan när ni börjar spola vatten, en minut känns som 10 när man står stilla med ett barn under en diskho. 

4. Cykelhjälmar med grön spännrem under kan användas även när barnet leker. Den remmen lossnar om barnet fastnar med hjälmen någonstans (det gör inte den svarta remmen som många hjälmar har). 

5. Köp en flytväst. Inga armpuffar kan rädda en bebis, det är bara flytvästar som gäller. För att undvika drukningsolyckor ytterligare så försök bada med barnet så ofta som möjligt. På så vis blir barnet van vid vatten och kan lättare rädda sig själv vid en eventuell olycka (lyfta på huvudet exempelvis). 

6. Ha alltid hydrokortisonsalva hemma. Det hjälper inte bara mot insektsbett utan också mot brännskador. (Om det blir en blåsa vid brännskador så spräck aldrig den. Låt den spricka av sig själv). 

7. Om barnet sätter i halsen så lägg den med på armen (som du stödjer på knät) med huvudet nedåt i handflatan.  Slå med öppen hand mellan skulderbladen 5 gånger. Hårt. Ta därefter upp barnet och kolla i munnen. Har ingenting kommit upp så lägger du bebisen med magen uppåt och trycker med pek- och långfingret mellan revbenen 5 gånger. Fortsätt på detta vis, fram och tillbaks till föremålet kommit upp alternativt till ambulansen har kommit till plats.
Oftast kommer föremålet upp redan efter första slagen.

8. Barnsäkra inte alla lådor/skåp i köpet. Ha ett par lådor/skåp med ofarliga saker där barnet kan plocka och leka. Med exempelvis plastbyttor och träslevar. På så vis verkar inte de andra, farliga, skåpen lika lockande.

9. Ha alltid saker du inte vet om de är giftiga i sina orginalförpackningar. Behöver du ringa giftcentralen så vill de veta exakt vad produkten innehåller. Förvara självklart dessa saker på platser där barnet inte ska kunna komma åt dem. Exempelvis i skåpen över diskbänken.

10. Ha alltid en plastpåse med vetemjöl i frysen. Detta fryser aldrig utan håller en "okej" temperatur om de senare behöver läggas på bulor. Is blir alldeles för kallt.

Ja, det var de punkterna jag kan komma ihåg just idag. Ploppar fler upp så skriver jag ned dem senare.


Kommentarer
Postat av: Julia

Åh, bra att du skrev upp dem! Vi hade den där informationen i April och jag kommer ju ihåg en del.. Usch, vad skrämd man blev! :S

2011-06-17 @ 10:08:57
URL: http://billylife.blogg.se/
Postat av: Julia

Ja, jag tycker det är föräldrarnas sätt att visa kärlek, att vilja att det ska gå bra i livet för sina barn :) Men du, slacker? Nä, det tror jag verkligen inte! Haha

2011-06-17 @ 12:34:04
URL: http://billylife.blogg.se/
Postat av: Becka

Tack för de fina och uppmuntrande orden!!

Här ska det minsann börja skrytas ordentligt!! Haha!



Bra att du sammanställde all denna info! Var på en sån "info-kväll" för nån månad sen men dessvärre glömmer man all denna braiga info rätt så snabbt!

2011-06-17 @ 21:50:11
URL: http://denyngstaavfem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild
RSS 2.0