Vad ska jag göra med mitt liv?

Jag har beslutsångest och känner mig lite stressad över att "bli något". Jag vill börja plugga och se en riktig framtid.

Antingen satsar jag på den drömmen jag haft sedan jag var pytteliten och blir barnmorska. Jag vet att jag skulle bli en väldigt passionerad barnmorska och verkligen älska varje sekund av det yrket. MEN, jag är fortfarande livrädd för död och det kommer jag (tyvärr) få uppleva i det yrket. Plus att utbildningen kommer ta mig 4,5 år.



Eller så kör jag i mammas fotspår och blir socionom. Också ett yrke som skulle passa mig. Varierande och spännande. Man gör skillnad och utbildningen gör att man kan arbeta inom i princip vilket område som helst. Här kan jag arbeta med adoptioner och på så sätt får vara med på människors lyckligaste stunder i livet.


Vad ska jag göra? Hur bestämmer man sig?


Kommentarer
Postat av: Sofi

Vännen, det är inte helt enkelt att bestämma sig för vad man ska göra med livet. Jag tror att du innerst inne vet vad du helst av allt vill, men man kan behöva gräva och känna efter lite först. Tänk inte på att utbildningen till barnmorska är 4 år, den tiden kommer att flyga förbi och du kommer ha så många år av fantastiskt jobb framför dig. Och du klarar det. Du kommer att klara allt du tar dig för, det vet jag. Jag hejar på dig från Norrland och är ett levande bevis på att det blir helt fantastiskt bara man vågar ta steget. Puss!

2012-01-16 @ 16:23:41
URL: http://sofiragnhild.blogg.se/
Postat av: Jannika mamma till Bönan och kiwibebis

absolut! har inte vi varandra på fb? kan snacka mer där:)

2012-01-16 @ 18:21:06
URL: http://jannikassmulor.blogg.se/
Postat av: .sandra

Jag har samma funderingar och känslor som dig kring detta med utbildning och karriär. Svårt! Har/vill också bli barnmorska, även funderat på socionom eller lärare. För tillfället skrämmer utbildningstiden mig, fyra år är länge, tänk om man ångrar sig? Åh andra sidan är jag kanske inte helt 100 på dessa yrkesval, inte just nu iaf. Jag går efter filosofin just nu att "det får ta den tid det tar, så småningom kommer jag känna och veta vad jag vill".



Lycka till! :) det finns ingen annan än du själv som kan bestämma hur du ska göra. :)

2012-01-17 @ 22:59:04
URL: http://sandranoren.blogg.se/
Postat av: Angel ☆

Hej där! :)

Kikar bara in och önskar dig en underbar Onsdag! :)

2012-01-18 @ 13:15:17
URL: http://dinn.blogg.se/
Postat av: Sofie

Man bestämmer sig inte, utan man väljer den utbildning som man kan bli både det ena och det andra på och skjuter upp beslutet till senare tillfälle ;)

2012-01-23 @ 18:32:26
URL: http://fairytaledust.blogspot.com
Postat av: Viola

Jag hörde att de ändrat så att socionom numera var fyra år, ett halvår extra alltså. Men som du säger, så är det ju en bredare utbildning och lite rakare väg kanske (man slipper jobba ett år emellan som när man ska bli barnmorska, som du vet ;)Det är säkert väldigt många intressanta ämnen under själva utbildningen med, sjuksköterskestudenterna har det ju rätt tufft med alla tentor om kroppen har jag förstått :)

2012-01-25 @ 22:36:17
URL: http://mummyfied.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild
RSS 2.0